Lezing 3:Interculturele competentie, Kleine machtsmechanismen in communicatie

In deze lezing hebben wij het vaak gehad over agressie. Wat is Agressie?

Het woord zelf betekent telkens iets anders in elk land.

Agressie bestaat uit 3 vormen: frustratie, instrumentele agressie en agressie onder invloed.

Instrumentele agressie is een gedrag die je vertoond om een doel te bereiken, dit is meestal gericht aan één or meerdere personen (Handhaving, 2016). Denk aan pesten, manipulatie of dreigementen. Wat is dan frustratie agressie?

Bij te veel frustratie kan een mens ontploffen, deze ontploffing kan tot geweld resulteren. Dit is wat frustratie agressie betekent. Bij agressie komt veel adrenaline vrij.

Nu is het zo dat instrumentele agressie kan oplopen tot frustratie agressie, dit is omdat frustratie agressie een oplichtings fase is (Inez, 2016). Nadat iemand al zijn frustratie kwijt heeft geraakt, zal deze persoon niet meteen zelf iemand gelijk pesten.

Het is dus belangrijk dat er over agressie gepraat word. In sommige culturen is dit niet aan de orde. Het is gezien als een tabboo om te praten dat je gepest word of dat je man je thuis slaat.

Wat kun je doen om frustratie agressie te verminderen. Wat als jij geconfronteerd word met agressie? Zou jij weg lopen van de situatie?

Zowel vechten als vluchten vergroot de kans dat de agressie zich zal escaleren. De frustratie van de persoon die agressie toont vergroot.

Wat kun je dan wel doen?

Het beste is om met deze persoon op een gelijke level van communicatie te communiceren. Vaak als het om Instrumentele agressie gaat, probeert deze persoon uw positie als persoon te beïnvloeden. Daarom dat het belangrijk is om een positieve positie communicatie te gebruiken, om je gelijke positie te herstellen.

En wat als deze persoon in de frustratie agressie fase zich bevind?

Beste is dan om de persoon uit zijn tunnel proberen te halen. Dit kan gedaan worden door de naam van het persoon te herhalen. Als dit niet werkt een methode gebruiken dat bij kleine kinderen werkt, met je handen klappen zodat je attentie zult krijgen van het persoon. Zet deze persoon neer op een stoel. Luister naar ze, geeft empathie en luister naar haar of zijn behoeften.

Vergeet niet om niks persoonlijks op te nemen wat deze persoon in deze tijd zegt.

Referentielijst:

Handhaving Academie. (2016) wat zijn de verschillende vormen van agressie. Geraadpleegd van http://www.handhavingsacademie.info/wat-zijn-de-verschillende-vormen-van-agressie/

Inez. (2016) Frustratie agressie. Geraadpleegd op http://www.inez-tc.nl/wiki/geweldloos-communiceren-bij-agressie/vormen-van-agressie/frustratieagressie

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s